onsdag 1 april 2009

Det gäller att hålla låda

Har man ett tradigt jobb som ser exakt likadant ut från dag till dag (vilket är toppen för en rutinmaskin som undertecknad) blir rasterna en höjdpunkt på dagarna. Lunchen blir ju extra betydelsefull, den är ju för tusan en timme!
När det vankas mat finns det två läger bland lagerarsenalen; de som köper mat i restaurangen, och de som tar med sig matlådor. Jag tillhör den senare kategorin, främst för att jag är så satans snål. Det är rätt kul att se reaktionerna hos de andra när man plockar ut sin sladdriga plastlåda ur mikron, och speciellt på måndagarna. Då kan man utröna vad helgmenyn bestått av hos dem med matlådor, de kan innehålla allt ifrån helstekta oxfiléer, potatisgratänger, rödvinssåser, mustiga grytor, marinerade kycklingar och så vidare.
- Jaha, vad vankas i lådan idag då? är en vanlig kommentar man får höra då jag kommer lunkandes från mikron.
- Jaadu, jag tänkte ju göra en smördegsinbakad fläskfilé med gorgonzola, men det blev pannkaka av alltihop, svarar jag och visar upp lådan med ett par trötta bitar ugnspannkaka.

En vanlig lagerarbetare lyfter i snitt på en arbetsdag cirka 10-15 ton. Då krävs det att man fyller på med bränsle under lunchen (ja alltså, inte etanol och sånt, utan mat såklart). En vanlig lagerarbetare är heller inte så kräsen när det gäller mat, utan man kan ofta se matlådan innehålla några taniga skivor blodpudding, ett par bleka varmkorvar med en klick ännu blekare pulvermos eller en hastigt uppskrämd palt. Och givetvis snabbmakaroner. I massor.
Tänk om den där Anna Skipper hade dykt upp och skällt ut oss efter noter hur dåliga matvanor vi har. Det hade minsann blivit bra TV. Sen hade vi tejpat fast henne på en pall och hissat upp henne i en hylla. Det hade blivit ännu bättre TV.

4 kommentarer:

Jenn-Penn sa...

Själv så gav upp det där med matlåda för länge sen.. dom har en viss benägenhet att stå kvar i min kyl i all oändlighet.. eller i alla fall tills jag känner att jag kan slänga dom med gott samvete *s* Ibland lägger jag dom i frysen, då blir samvetet längre. :D

www.fjant.tk sa...

Du har blivit utmanad: http://konstigteller.blogspot.com/2009/04/jag-blev-ju-utmanad.html

/Fjant
www.fjant.tk

Anonym sa...

Nä men hörru nu "gäller det väl att hålla låda" här istället för bara på jobbet! :)

Cliff Hanger sa...

Ni gör helt rätt i att hissa upp Anna Skipper!

http://www.vemihelvete.se/2009/05/kaffe-tamejfan.html