måndag 23 mars 2009

På dataålderns höst

Datorer är ett bra verktyg, men kan också vara ett fanstyg för vissa. Ta bara en av gubbarna på transportavdelningen. Han satt och kämpade framför skärmen, och det var tydligen något som inte var till belåtenhet. Till slut tog han bladet från munnen:
- Alltså, hur gör jag för att få ett blankt dokument?
Transportchefen råkade gå förbi, och undrade därför:
- Vilket program jobbar du i?
- Microsoft…
Chefen harklade sig.
- Mja, det tror jag nog inte att det är. Microsoft är ju de som tillverkar programmen.
- Jo, men jag jobbar ju i exil.
Jag chefen kollade på varandra. Flinade rått. Vad han egentligen menade var att han jobbade i Excel, och vi garvade högt, rått och inte så hjärtligt åt honom. Inte med.
Då den äldre generationen har ett visst försprång i livet, mer erfarenhet och mer gråa hår än oss lite yngre, känns det gött att kunna briljera inom åtminstone ett område. Datamaskinens.

5 kommentarer:

Anna sa...

Hahaha, vad roligt! Jätteroligt :D

Anonym sa...

Hahahaha!!! Hade du inte förklarat vad han menade med "exil" så hade jag inte fattat vad han menade... hehehe!

Anonym sa...

Hahaha, va kul !! Visade inlägget för en kollega,, som också börjar få lite grå hår men dock är lite bättre än din kollega på datorer.. vi skrattade gott ! Tack !

Anonym sa...

Valley Girl igen:

Förresten kom jag å tänka på en annan sak också... han ville visst ha ett blankt exildokument.. Ville han sudda bort alla Excel celler så det blev vitt -- som i WORD?! Duuuh! Heheee...

Jenn-Penn sa...

Aww men stackarn! :D