fredag 24 augusti 2007

Påsken kom sent i år...

Julen varar ju som bekant till påska, men hur länge varar påsken egentligen? Tydligen en bra bit in i augusti, jag ska berätta varför...
På jobbet var det utförsäljning i förra veckan på ett parti Påskmust Light. Datumet var det inget fel på och musten verkade brun och fin, så varför det kursades ut påskmust i parti och minut har jag svårt att begripa. Det var i alla fall en bra affär; en drickaback med must gick loss på 25 spänn, och en karta med åtta 1,5-liters PET-flaskor kunde byta ägare för endast tio riksdaler. Bara panten var mer värd än innehållet. Nej, jag köpte inga flaskor. På tok för tungt att proppa ner alltsammans i ryggsäcken och för lång väg hem var två tunga argument som gjorde att jag struntade i alltihop. Men nu till en som verkligen ville göra en bra affär.

En av mina sommarjobbande kollegor gjorde slag i saken och köpte en hel pall med Påskmust, och nu pratar vi alltså 45 drickabackar med tjugo flaskor i varje, allt som allt 900 flaskor med härligt porlande must. Efter jobbet började han lasta in alla backarna i sin lilla skorv till bil (läs: riskokare från 80-talet), och fick kämpa på ett bra tag. Jag var själv inte med och tittade på, men han berättade senare att det faktiskt gick vägen. Efter många om och men kan tilläggas.
Tydligen var han inte överförtjust i den bruna drycken, utan såg pengarna han kunde tjäna istället. Därför gick färden mot en av konkurrenternas affärer i närheten, där han kunde lämna i skiten för att få ut pantpengarna. Kruxet var ju bara att det fanns must kvar i alla 900 flaskorna. Sagt och gjort, han parkerade bilen vid sidan av affären och började öppna flaskorna och hälla ut innehållet. Eftersom det var eftermiddag är det en ordentlig snurr med folk vid affären så här dags, och det dröjde inte länge förrän någon misstänksam medborgare hade ringt polisen som fick rycka ut och undersöka saken lite närmare.
- ...och hur var det här då? började polisen.
- Jotack, bara fint, svarade kollegan. Vill du ha lite must?
Polisen avböjde vänligt men bestämt, och fick sin förklaring av en road COOP-arbetare. Farbror Blå gav sig av, men rådde kollegan att röja upp efter sig. 900 öppnade flaskor lämnar som bekant efter sig 900 kapsyler...

Vad kommer pengarna som vi köpte musten för att gå till, kanske ni undrar? Fan vet, men jag tror vi ska köpa julmust för slantarna. Blir det kvar nåt kan vi ju alltid panta... Efter att han berättade den här underhållande historien har jag gått omkring och nynnat på Roxette's "It must have been love", och den varar nog till nästa påsk...

Inga kommentarer: