tisdag 23 oktober 2007

Halloween på ren svenska

Det börjar vankas Alla Helgons Dag. Eller som det heter på ren svenska; Halloween. När vi var i Staterna i början på september var jänkarna i full gång med försäljningen av just Halloweensaker, sisådär en två månader i förväg. De ska alltid vara värst, men de är dock duktiga på framförhållning, det är en sak som är säker. Kusin Vitamin berättade att så fort Halloween var avklarad var det dags för nästa event; Thanksgiving. Och när det var överstökat, fram med julpyntet och låtsassnö på sprejburk.

Vi på lagret är också riktiga hejare på framförhållning. Snart kommer julmusten in i lagerhyllorna, och följs tätt av pepparkakor, senap och snöskyfflar. Det äts kopiösa mängder mat under årets alla högtider, och det får vi på lagret bittert erfara. Under en specifik vecka, i år är det vecka 47 som gäller, så exploderar arbetsanhopningen och alla butiker ska ha samma varor samtidigt så fort som möjligt. Härligt! Vi har bara två armar och två ben/anställd, men skulle haft en bläckfisks extremiteter för att klara av volymerna. Nåja, jag säger som jag brukar när det är någon som gnäller på måndagsmorgonen att de redan är less och vill ha helg; "Det är ju tur att det är så roligt att jobba". Sen åker jag flinande iväg på min truck och får arga blickar efter mig resten av dagen.

Men på tal om Halloween igen. Jag har hittills inte fått uppleva det, men några av mina arbetskamrater har fått erfara att medelåldern på de som klär ut sig och knackar på dörren för at busa eller få godis har ökat. Drastiskt. Så bli inte förvånade om ett par mumlande mopedynglingar med acne och fjun på överläppen ringer på och brummar "bus eller...öh...godis". Jag funderar själv på att klä ut mig och gå runt bland mina pensionärsgrannar och tigga, nu när det verkar vara okej med lite högre medelålder. Fast jag får väl bara en torr mandarin, ett par polkagrisar eller Danske Kungens bröstkarameller att tacksamt suga på, så jag överväger att busa med dem istället. Skrämma en liten tant, fixa en pyspunka på rollatorn, limma fast träklossar på alla 07.00-tider på bokningssystemet i tvättstugan (det är alltid pensionärerna som tar dessa tider. Helt obegripligt, de borde ju ha sovmorgon nu när de kan ta det lite lugnt på morgnarna...) eller varför inte stoppa ner handskrivna klagobrev i deras brevinkast med olika avsändare. Tänk vad mycket rykten och små trapphusdiskussioner det kommer att bli efter det, och lösningen blir att Aschberg rycker ut och medlar och sänder det på bästa sändningstid. Ja, det bor en liten djävul bakom örat på mig, men än så länge är han ganska lugn. Vänta bara när det närmar sig Alla Helgona på riktigt! Eller som vi säger på ren svenska: Halloween...

5 kommentarer:

Jenn-Penn sa...

men ere ens nå kul med halloween? Enda gången jag har firat det var i Belfast.. det var kul iofs, det starkaste minnet var att man tydligen skulle hångla med "alla".. det var nån slag tradition haha undra vem som kom på den?!

maijk sa...

tjena jugge !
Maijk här...Kul att läsa din blogg. Är mest van att försöka tyda dina fyndiga musik-texter =) Här uppe i Luleå håller jag precis på att ladda inför halloween-fest på jobbet. I utklädnadsväg har lyckats hitta en mask som jag snott av Jonas (nu 5 år). Problemet är att den bara täcker halva ansiktet =)
Hur som haver så önskar jag dig en schysst halloween-helg, dude!

Anonym sa...

Tjenare! Jomendu, jippot bara fortsätter här i Staterna! Så fort jul och nyår var över så anlände stora röda hjärtan överallt i butikerna! Och efter det blir det gult överallt... Påsken! Och efter det......

Anonym sa...

Ååå va han é dålig på att skriva blogg nu för tiden!!!

Anonym sa...

Jammen hallååå! Vart tog dengamlagubben vägen? - Inget som vet, ingen som vet?