måndag 4 juni 2007

"...and it burns burns burns...."

Idag var det skrattfest på jobbet. Undertecknad åkte omkring på trucken med andra gradens brännskador efter gårdagens solorgie och spridde god stämning bland medarbetarna på lagret. Den rosa nyansen satt där den skulle, den hade med andra ord inte avtagit speciellt mycket. Mitt beslut att byta till lite somrigare dresscode, från en varm långärmad tröja till kortärmat, visade sig vara ett modigt beslut. Kommentarerna lät inte vänta på sig.
- Har du varit ute och solat i helgen, hö hö.... skrockades det bland flingorna och blandsaften. Vilken slutledningsförmåga! Imponerande!
- Nej, jag har suttit inne hela helgen framför datorn, svarade jag. Jag har bara en sån jävla dålig skärm... En dum fråga kräver ett dumt svar.

Framme vid lunch hade kollegorna funderat lite mer.
- Nä, jag tror inte att han solat i helgen, han har målat huset med Falu Rödfärg, sa Bill.
- Du måste tipsa mig om vilken solskyddsfaktor du använt, den verkar ju klockren! sa Bull.
Stämningen på topp, trots måndag, jobb upp över öronen och att man måste vara inomhus en vacker sommardag. Jag tar åt mig lite av den äran.
Det var tydligen fler än jag som varit ute och bränt vid i helgen. Vi utbytte blickar, nickade åt varandra och tänkte samma sak: "Jag vet hur det känns. Det svider och bränns..." Den kanske roligaste repliken kom dock från en annan kollega:
- Är det kräftpremiär idag?
Sån är jargongen på lagret, rå men hjärtlig. Jag är minst lika jävlig själv, så det drabbar ingen oskyldig.

När jag åkte omkring bland hushållspapperet och chipskartongerna kände jag mig lite väl iakttagen, med tanke på brännan som drog till sig uppmärksamheten. Då slog det mig:
Uttittad + solbränd = utbränd

Frukt är godis, glöm inte det! Höres!

Inga kommentarer: