måndag 11 augusti 2008

Trägen vinner!

Jag har sedan i våras gått en lång och bitter strid mot en svår och seg motståndare. I ena ringhörnan och med grå kostymbyxor, ett hundratal onödiga produkter sålda och med en övertygande försäljningsteknik: en telefonförsäljare. I den andra ringhörnan, iklädd röda mjukisbyxor och med många pålagda lurar i örat på motståndaren; undertecknad.

Sedan jag Nix-anmälde min hemtelefon har jag varit förskonad från telefonförsäljare och annat pack, men när de upptäckte att de kunde kontakta mig via mobilen och fortsätta sitt krängande av sockor och telefonabonnemang så har ringandet fortsatt, om än i lite mindre skala än tidigare, men ändå…
- Kan jag få störa dig i ett par minuter? frågar de när de ringer, och låter så där trevliga som bara en telefonförsäljare kan.
- Ja, om du håller tiden, svarar jag. Jag startar klockan nu.
De pratar aldrig i ”ett par minuter”. Minst fem, för jag har minsann tagit tid.

Eftersom jag alltid blir smått misstänksam när jag ser ett för mig okänt 08-nummer på displayen när det ringer, så ger jag fan i att svara. Det kan ju faktiskt vara en försäljare. Och såna vill man ju inte prata med i onödan.
När jag var på jobbet ringde det ett Stockholmsnummer jag inte kände igen. Jag hade fullt upp och avvisade samtalet, och tänkte att jag skulle kolla upp numret lite senare. Och mycket riktigt, det numret visade sig tillhöra ett telemarketingföretag i Hufvudstaden. Nu var jag förberedd. Ser jag det numret igen skiter jag i att svara, inga krångligheter.

Har ingen aning om hur många gånger de ringde mig eftersom jag tappade räkningen rätt snart, men de kunde ringa sena söndagskvällar, mitt på dagen en vardag, på eftermiddagen när jag åt middag, lördagar… ”De får minsann aldrig ledigt” tänkte jag när de ringde tre gånger på en helg.
De har nu gudskelov slutat ringa (pepparpeppartaiträ), och jag kan lite smått sträcka på mig och konstatera: ”Telemarketingbranschen Vs. Yours truly 0 – 1” Första ronden avklarad. Jag antar att de inte ger upp så lätt, utan att de tänker fortsätta sin eviga kamp mot oss hederliga människor och försöka pracka på oss kalsonger, försäkringar och annat skrot vi inte vill ha.

Lovprisa Herren för Nixregistret! Nu väntar vi bara på att det kommer ett liknande register för mobilen också…

Inga kommentarer: