torsdag 28 augusti 2008

Fem saker jag inte kan lära mig

Jag brukar i regel ha lätt för att lära mig nya saker, men här nedan följer fem saker som jag för mitt liv inte kan förmå lära mig alls. Vissa är rena bagateller, andra är sjukt svåra. Du kanske kan testa dig själv och se "hur mycket Jugge är jag?" på en skala...

1. Room Service
Vem är egentligen vem av dessa två händiga herrar? Är det Mattias som är gotlänningen, eller är det den andre? De ser ju exakt likadana ut också, vilket inte gör saken lättare. Har inte en blekaste vem som är vem, och ärligt talat, jag skiter i vilket...

2. Y.M.C.A-dansen
När man för en gångs skull går ut på diskotek och svingar sina lurviga kan det hända att den här dängan med Village People dyker upp i högtalarsystemet. I refrängen brukar alla på dansgolvet lyfta armarna och bokstavera i takt med musiken, alla utom....just precis, undertecknad. Nu är det ju inte så att jag har den ambitionen att jag vill stå framför spegeln och träna in rörelserna varje gång man ska på lokal, men jag blir alltid lika ställd varje gång låtrackar'n dyker upp.

3. Borat-titeln
En helt vansinnig rulle om Kazakstans fjärde mest kända personlighet, Borat Sagdiyev, och hans vedermödor när han åker till Förenta Staterna tilsammans med sin vapendragare för att se och lära av jänkarna hur de gör vanliga saker. Hela titeln på filmen kommer jag aldrig någonsin att få in i skallen, hur mycket jag än försöker. Visst låter "Borat" mer överkomligt än "Borat: Cultural Learnings Of America For Make Benefit Glorious Nation Of Kazakhstan"? Länge leve förenklingar av långa filmtitlar!

4. Tvillingnamn
Jag har under mina år stött på två tvillingpar, och de är såklart identiskt lika till utseendet. Varje gång jag träffat dem försöker jag undvika att tilltala de vid namn, risken att bli avslöjad som en idiot är alltför överhängande då. Men visst, om man vill lära känna dem lite närmare så ser man säkert skillnad, men nu har jag inte riktigt kommit dit än. Jag försöker hålla mig bort från dem, helt enkelt. Det är nog bäst så för alla.

5. Holy diver
Jag brukar ibland hoppa in i trummisens coverband som en basvikarie för att gästspela lite, och jag får alltid kalla kårar då den här hårdrockshiten dyker upp i setlistan. Det finns inte en chans att jag kan lära mig formen på låten, trots att jag är rätt duktig på att lära mig låtar i vanliga fall. Senaste gången vi skulle ge oss på den så enades vi i bandet om att göra en parantes kring Holy diver, och jag kunde dra en lättnadens suck. Jag överlåter basen till någon annan på den låten i fortsättningen...


Det sägs att man inte kan lära en gammal hund att sitta, detsamma gäller nog en "gammal" (snart 30, vet ni) glasögonorm...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte annat än skratta igenkännande i två av fem, kunde ha vart tre för den första beror på att jag inte har Kanal 5 (just de!)

KFUM, förlåt YMCA har jag aldrig fattat, men sen tror jag att INGEN på dansgolvet kan det 100% heller...

Kul att se att jag är inte är den enda som undviker tvillingar, hihi! Det är ingen skillnad om dom är 10 eller 65 kan jag säga, dom klär sig likadant ändå och åldras tydligen likadant!

Jenn-Penn sa...

jag kan YMCA!!! men de andra 4... vem e vem i roomservice?
Jag har nog desvärre mer än 5 saker jag inte kan lära mig.. busvissla med en hand, eller bara tungan tex.. måste använda båda händerna (pekfingrarna), och då blir det ändå inte alltid bra. Jag borde kanske öva mer... :D