tisdag 6 mars 2007

En ren rutinkontroll

Vissa har det. Andra inte. Några små specialiteter som gör dem unika, och lite...annorlunda.

Tro det eller ej, men jag har också ett par ess i rockärmen. En av mina små egenheter är att jag har mina rutiner. Varje dag innebär olika saker som görs på samma sätt varje gång. Det är en bra definition på "rutin"...

Varje lördag går jag till exempel och veckohandlar hos konkurrenten. Alltid mellan 11.00 -12.00. Och måste jag på stan för att handla strumpor, batterier eller nåt annat intressant så sker det alltid innan handlingen. Alltid.
Skönt som fan, det där. Att ständigt ha vissa hållpunkter som man följer slaviskt. Inga utrymmen för improvisation. "Här har du en mall, håll dig innanför den". Oplanerade saker blir ofta jobbiga och ostrukturerade.
För att ytterligare spä på myten om mig som en potentiell seriemördare så följer en liten guide i rutin.

Så här kan en vanlig vardag se ut:
05.45 Klockan ringer. Kliver upp och slår en drill. Äter frukost, alltid A-fil med müsli samt en banan. Brer ett par smörgåsar med lätt skinkost och rökt skinka till morgonfikat på jobbet, bäddar sängen, borstar tänderna.

06.13 Cyklar iväg till jobbet, i vilket väder som än må råda. Idag till exempel var det DM i slask, 2 grader varmt och lätt regn...

06.36 Anländer till jobbet. Byter om, går ner till stämpelklockan och stämplar in. Börjar jobba. Kör truck och plockar ihop matvaror till olika Konsumbutiker i övre Norrland. Kattmat och flingor till Konsum Jörn 23-6075, kaffe, havregryn och krossade tomater till Konsum Kiruna 24-6548, och så vidare... Alltid samma varor, alltid samma rörelser med tunga lyft och ensidiga rörelser, alltid samma nunor som man ser varje dag. Rutin, sa Bull...

16.15 Stämplar ut, byter om, cyklar hem i samma slask.

17.20 Middag, ofta i samband med ett avsnitt av nån humorserie på dvd eller liknande (just nu avnjuts "Percy Tårar"). Fria aktiviteter följer, allt ifrån World Of Warcraft till musiklyssning till rep med bandet.

17.55 Simpsons på TV3. Här följer också ett pass med olika aktiviteter efter avslutat avsnitt, bloggskrivande eller musikskapande...

19.30 Kaffe.

20.00 Dubbla avsnitt av Simpsons på TV6.

21.00 Slötittande på dumburken, Aktuellt är ju en favorit.

22.30 Tack för idag, slut för idag. Ligger och lyssnar på P3 en stund innan jag viker in årorna.

Och så börjar allt om igen nästa dag. Och nästa. Dagarna ser rätt lika ut, och de går i regel rätt fort. Sen är det ju helg igen, och man måste börja planera veckohandlingen.
Ordet "rutin" har en lugnande effekt på mig. Blir jag stoppad på flygplatsen för att de ska gå igenom väskan i jakt på suspekta vätskor eller nagelsaxar blir jag genast informerad om att" det är en ren rutinkontroll". Puh, då kan jag slappna av! Inget känns skönare än att kontrollera rutinen, det borde de ju fråga mig om, jag är expert på sånt. Sen om väskan söks igenom av en "rutinerad" säkerhetskontrollant innebär det att han/hon har egna rutiner att följa, och det gör mig genast lugn som en A-filbunke.
"Att gå på rutin" är nåt jag gör varje dag, låter nästan som att man går på nån slags drog. Och det är det väl kanske. Skulle inte jag ha mina rutiner skulle jag nog bli obstinat och klättra på väggarna, men efter ett tag skulle jag nog hitta en rutin på vilka väggar jag klättrat på och sen införa nån typ av schema för vilka som är kvar.

Så nästa gång ni råkar ut för en rutinkontroll; slappna av. Ni kan inte få det så mycket bättre...

1 kommentar:

Anna sa...

Fantastisk beskrivet :) Rutinmannen har kommit ut, och det med pompa och ståt!