onsdag 14 mars 2007

Sex underliga saker om mig...

Sådärja. Har man blivit "tagen". Blev ärligt talat lite tagen. Rossy gav mig den hedersamma uppgiften, och här följer lite spelregler:


REGLER: Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir “tagna” ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter att det är gjort skriver han/hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit “tagna” och att de ska läsa ens egen blogg för mer information.


Har funderat ett tag nu på vilka underliga saker som jag håller på med. Svårt i början, men efter mycket funderande under tiden jag plockat ketchup och jordnötsringar till nån liten skitbutik i Norrlands inland har de här sex sakerna (jo, särskrivningen ska vara där) blivit självklara.

1. Jag är en fena på att komma ihåg namn. Meteorologer på TV, skådisar, politiker och annat löst folk fastnar av någon anledning på näthinnan. - Per Stenborg! kan jag utbrista när vi tittar på Rapport och det är dags för väder. Innan namnskylten visas i rutan. Han har för övrigt ett stort huvud och ett tunt skägg runt hela. Påminner om en viss sångare i mitt band. Vad har jag då för nytta av denna "gåva"? Tja, det är ju ett bra partytrick. Sen är det ju rätt angenämnt att komma ihåg namnen på de flesta som är på festen, även om de inte kommer ihåg vad jag heter. Känns skönt att ha ett litet övertag. 1-0 till Per Stenborg, liksom...

2. Jag stammar. Kanske inte hörs jämnt och märks inte alltid, speciellt inte nu när jag skriver blogg, men det har jag gjort sen jag var en liten junior. Det är inte Janne Boklöv-klass på stamningen, men i vissa situationer stockas orden och jag får pressa fram det som ska sägas. Ett trick som funkar; jag stampar takten med foten och "räknar in" det som ska sägas, då flyter det på bra igen. Tur att man har nytta av musiken där. Och folk undrar varför jag har en sån fäbless för Orup...

3. När jag äter äpple käkar jag upp HELA äpplet, och lämnar inget skrutt kvar som de flesta andra gör. En kollega sa till mig idag på lunchen:
- Jag förstår fortfarande inte varför du äter upp hela äpplet med kärnhus och sånt. Men man kanske inte ska förstå allt heller...
Jag flinade lite lurigt och knaprade vidare på mitt Royal Gala.

4. Jag har ett bra musiköra, och kan ta ut en låt och spela den på gitarr medan jag lyssnar på den. Det är inte riktigt absolut gehör, men nåt åt det hållet. Jag hör alltså vilka ackord som spelas, och kan spela låten i valfri tonart. Det kan ha nåt att göra med att jag själv skriver låtar och "vet" hur ackordföljderna låter, då jag själv har spelat dom tidigare.

5. Jag har inte haft hål i tänderna. Efter ett besök hos tandläkaren för många år sen då jag hade upptäckt några konstiga, svarta prickar på tänderna, visade det sig att jag har en mineralrik saliv som stärker mina tänder. Det kan man kalla ett "angenämnt problem".

6. Jag äter all sorts mat. Nästan. Har en fiende i kålpudding, som jag med besvär kan trycka i mig. Det kan ha något att göra med att jag i yngre år fick magsjuka efter att ha trugat i mig kålpudding. Två gånger har det hänt, dessutom. Det kan inte ha varit en slump. Jag försöker intala mig själv att det är något farligt i den där maträtten, så att jag kan ha en anledning att fortsätta förakta kålpuddingen.


Sex stycken underliga saker, gott folk! Lägg dessutom till mina märkliga rutiner och ni får en riktigt lustig bild av mig. Eftersom mitt bloggnätverk är ytterst begränsat så stannar det här. Det är precis som alla kedjebrev och liknande fenomen man har stött på, de slutar hos mig. Men om jag fick välja sex personer som skulle göra samma uppgift, skulle det bli:

Carl Bildt
Per Stenborg
Carolina Gynning
Johannes Brost
Caroline Af Ugglas
Mona Sahlin

Sug på den. Snart kommer ett nytt inlägg. Vi ses.

Inga kommentarer: