måndag 8 september 2008

En kurs i positivt tänkande

Vi har en herre på jobbet som lite senare i höst ska fylla 60. Han kommer alltså att uppleva sin andra 30-årsdag, jag har fullt upp med att beta av min första. Nåväl, i fikarummet förra veckan kom det här med födelsedagar på tal.
- Javafan, ska det vara så märkvärdigt att fylla år? Ta det här med att fylla 30, efter det så blir det bara tråkigare. Ner med flaggan på halv stång, vettja.
Och där satt jag med kaffemuggen och kände mig genast mycket piggare och starkare.
- Jo, men när man fyller 40 är det ju inte så dumt heller, mumlade en av kollegorna.
- Äh, det är bara plågsamt att fylla år nuförtiden. Lägg energin på nåt vettigare istället.

Jag kunde inte låta bli att dra lite på smilbanden, man kanske blir sån när man fyllt år alldeles för många gånger. Funderar lite smått på att bjuda honom på mitt kalas, så kan vi sitta och våndas tillsammans.
Eller han kanske skulle starta en kurs i självkänsla eller nåt. De brukar ofta vara rätt intressanta, och föreläsarna brukar ta bra betalt. Passar i och för sig inte ihop med ovan nämnde (snart) 60-åring, han är känd för att berätta sina anekdoter på tok för länge för att det ska vara intressant att lyssna på. Han tjänar rätt dåligt också, så något högt arvode kan han ju inte räkna med om han ska föreläsa.
Nåja, han kan hålla ett föredrag för oss på jobbet om hur man ska fira födelsedagar på bästa sätt, han verkar ju ha en hel del erfarenhet i ämnet trots allt…

Inga kommentarer: