torsdag 4 december 2008

Dagar som stärker karaktären

Ni som är bevandrade inom serievärlden känner kanske igen ”Kalle & Hobbe”, serien om den lille lintotten med sin leksakstiger som hittar på tokiga saker med fantasins hjälp. Pappan i den serien brukar lite då och då hävda att tråkiga och jobbiga saker som måste göras är bra, eftersom de är karaktärsdanande. Igår kom jag att tänka på den där pappan.

Efter jobbet hade jag planerat in ett rep med Klabbölekören ute i, just precis; Klabböle. Ett uppträdande på MVG-gallerian på andra advent står inför dörren, och det skulle nu spelas julvisor med band och kör inför detta evenemang. Eftersom jag slutade 17.15 så var det bara att ta cykeln raka spåret till Klabbis, ingen tid att förlora. Raka spåret var väl att ta i förresten, vägen dit blev längre än jag väntat mig.
Väderleken i december är nämligen inte vad den har varit. Man förväntar sig vinterklimat, snö och minusgrader kring juletid, inte slask, duggregn och plusgrader som det nu var när jag satte mig på cykeln. Det var oplogat, spårigt, slaskigt, moddigt, blött och mörkt hela vägen dit, och när jag till slut kämpat mig fram till Notvarpsbron så ställde jag cykeln på sidan, låste den och promenerade sista kilometern till missionshuset där vi skulle hålla till.
Väl framme så riggade vi lite musikprylar, jag slängde i mig ett äpple och ett päron som fick bli middagen, vi sjöng och spelade i dryga tre timmar innan det vardags att bege sig hemåt igen. Väderleken hade inte ändrat sig ett skvatt sedan den omtumlande resan dit, inte heller föret. Först en stärkande promenad till cykeln, sedan en lååång cykeltur hemöver. 23.02 klev jag innanför dörren, utmattad men vid god vigör och med en stärkt karaktär.

Jag antar att det är sådana här dagar som man måste ta ibland för att uppskatta det lätta i livet, och när man får tampas med snömodd och duggregn så känner man att man stärker karaktären, precis som Kalles pappa i serien. Jag antar också att det är sådana här dagar som gör att jag föredrar sol, värme och sommarhalvåret framför den årstid vi har nu…

1 kommentar:

Anna sa...

Nu får du det att låta som att det inte var nån match, men erkänn att till och med du blev i alla fall liiiiiiiiiiiite irriterad över skitvädret? ;)