fredag 12 december 2008

Den som söker, den finner...på Google

Det står mycket intressant i tidningarna nu för tiden. Jag tänker då inte på varslen i finanskrisens spår, boräntor eller vem som ska kamma hem Idolfinalen. Jag fastnade istället för en artikel om våra sökvanor på Google.
Av de tio mest sökta namnen var sju av dem kvinnor, en diger samling våp och C-kändisar som tydligen får uppmärksamhet på nätet också. Eller vad sägs om kvartetten Gynning, Blondinbella, Peyre och Rosing? Jag har sett skyltdockor som är mer spontana och avslappnade än dessa fyra, men samma hy verkar de dock ha gemensamt. Men vad vet jag, de får ju åtminstone lite mer mediatid (som om de inte hade tillräckligt innan) efter den här publiceringen.

Det som jag tycker är väldigt intressant är att på nionde plats i Google’s sökordslista hamnar ordet….Google. Är vi svenskar verkligen så korkade att vi använder sökmotorn Google för att leta reda på om det finns någon skön sökmotor att använda sig av? ”Tja, Google verkar ju funka, den tar jag och klickar på.” Påminner mig lite om när Fredrik Lindström i programmet Hassan busringer till Nummerupplysningen för att få tag på ett nummer till en nummerupplysning. Kvinnan i andra änden blir, milt uttryckt, frustrerad…

Jag undrar om Internet har bidragit till vår lathet när det kommer till att leta information. Tror knappast att vi förr i tiden gick till närmsta uppslagsverk (Bra Böckers gröna i 25 volymer) och slog upp sidan uppslagsverk… Men vad vet jag, det kanske är läge att skylla på blondinkvartetten jag nämnde i början. Det känns alltid bättre att ha någon annan att skylla på, speciellt när de svarta fåren är blonda skyltdockor…

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena! Maria här, (som bodde på 35B, längst ner). Petra tipsade mig om att du är duktig på kameror. Av henne förstod jag att du kör med Canon!? Jag funderar på att investera i en egen systemkamera. Sambon har en Nikon D200 så då tänker vi att det är lika bra att jag oxå köper en Nikon. Hans är jättebra men jag upplever att den är för tung!! Skulle vilja ha en lättare, som fortfarande är BRA. Har du nåt tips?? Har kollat Cyberphotos sida många gånger å en som jag funderar på är D60?? Som sagt har du nåt tips om Nikon eller är det bara Canon för din del?? Ha de! Kram, Maria