tisdag 9 december 2008

Mitt brev till Tomten

Jag har helt seriöst funderat på att skriva ett brev till Tomten inför den stundande julen, jag har minsann hört att det är fler som gör det. Många barn som nyss har flyttat har dessutom ritat kartor som de skickar med önskelistan för att Tomten ska hitta dit, men något sånt tror jag inte behövs. Jag har ju för tusan bott på samma ställe i fyra år nu, han borde väl ha lärt sig vid det här laget. Annars kan jag knåpa ihop en karta i ritprogrammet på datorn, vi lever ju faktiskt i dataåldern.

Efter att ha läst i en av dagens gratistidningar fick jag en del inspiration från andra ungar som skrivit brev till sin jul-Idol. Jag tänkte att mitt brev skulle se ut något i den här stilen:

Hej snäla Tåmten!

Jag vill järna ha din autograf. Men om du inte kan den så måste du inte. Håpas du inte är för stressad inför julen. För om du inte är stressad har vi någonting gemensamt. Här är några saker jag undrar över:
Hur kan du bygga en radiostyrd bil utan utbildning? Jag tror på gud men inte på dig…tycker du jag ska sluta tro på gud och börja tro på dig istället? Förra året när du var hos oss varför hade du gummiband runt öronen då?

Jag önskar mig de nya bökerna om Lasse-Maja och ett par skriskor. Men om jag inte får dom vill jag järna ha ett syskon istället.

Hej då Tåmten! Hällsa alla nissarna!

Jörgen


Så vad tror ni, kommer det här brevet att göra succé? Han kommer nog att smälta när han ser de charmiga frågorna och stavfelen. ”Karl’n har nyss fyllt 30 och kan fortfarande inte stava. Klart grabben ska få ett par skridskor!” kommer han att säga, och skratta sådär bullrigt som tomten i Kalle Anka.

Jag ska genast skicka iväg brevet, ingen tid att förlora! Måste kolla upp vad han har för e-postadress, vi lever ju som sagt i dataåldern…

1 kommentar:

Anonym sa...

Men snälla gamla 30-åriga Jürgen...

Jag har varit hos dig varje år nu, och gummibanden som du frågar om, det är ju så att man kan hålla rynkorna bakåt. (Plastikkirurger är dyra.)

Jag har slut på skridskor och böcker just till denna jul, men jag undrar om du vill gå en stavningskurs hos ABF istället. För där har jag platser över.

Vi ses på julafton...

Tåmten och Nissarna...