tisdag 2 december 2008

Året julklapp?

Det börjar återigen lacka mot jul, och att juklappsrimma är alltid kul... Jag kan inte låta bli att fascineras av att det inför varje jul slås nya rekord i julklappsinköp, och nu när finanskrisen hänger över oss som ett svart moln borde vi kanske hålla i plånboken lite mer. Icke! Enligt experterna kommer vi att köpa julklappar för i snitt 5000 spänn per svensk, en ofantlig summa om du frågar mig, och det är snäppet värre än året innan.
I vår familj har vi i år bestämt oss för att vi inte ska ge varandra några julklappar, ”vi byter ju bara pengar med varandra” som morsan så elegant uttryckte det. Alltså måste det finnas andra som köper klappar för MER än 5000 spänn nu när vi inte gör det. Som sagt, jag kan inte låta bli att fascineras. Men som Itzhak Skenström i komediserien ”Hipp Hipp” sa: ”Juklappar är precis som stryk; det är roligare att ge än att få”.

Årets julklapp ska 2008 vara en upplevelse, inte en pryl. Jag har listat lite alternativa upplevelser som inte behöver kosta så speciellt mycket, men som nog kan gå hem ute i stugorna ändå:

1. Ge bort en utflykt! Att få känna en ljummen aprilsol i ansiktet när man sitter nersjunken i en snödriva, en kopp rykande choklad i en a handen och en falukorvsmacka i den andra… Nog är det en julklapp man gärna vill ha!

2. Ge bort en lek! Vi leker på tok för lite nu när vi har blivit vuxna, så varför är det bara ungarna som ska ha roligt? Ta bara Smakleken till exempel. Bind för ögonen till den du vill ge julklappen till, ta fram en matsked och sen är det fritt fram att gå loss i kylskåpet! Vad sägs om smaksensationerna soja & geléhallon, ketchup & russin, eller varför inte marmelad & syltlök? Har inte personen i fråga fått en upplevelse av det här är det läge att gå vidare till Plus-Sverker…

3. Ge bort en middag! Snitsa ihop ett snyggt kort där du bjuder in till middag (eller en kopp kaffe beroende på vad du orkar med), med levande ljus, servetter och skvalmusik i bakgrunden. Dyra restaurangmenyer står sig slätt mot den här klappen, tro mig.


Dagens tips blir alltså att kopiera ovanstående rader, klistra in det i ett nytt dokument och skicka iväg det till Tomten och Anders Borg. Den sistnämnde kan nog behöva en upplevelse i jul…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med din mor! :) Vi ids inte heller byta julklappar med varandra, vi kan ju köpa dom grejerna själva - eller varför inte på rea efter nyår? ...Nä förresten, jag vill inte riskera att bli ihjälklampad i affären, så jag skippar nog rean med!!

Anette sa...

Haha, ojoj... Smakleken - minnen, minnen!;-)